Mobiele toegang tot de hotelkamer met uw smartphone
De technologie ontwikkelt nog steeds, ook op het gebied van hotellerie. Tegenwoordig is het in steeds meer hotels mogelijk om de hotelkamer te openen met uw eigen smartphone. Een keycard of zelfs sleutels zijn dus niet meer nodig, maar toch zijn deze opties nog niet helemaal verleden tijd.
Hoe werkt het openen van de hotelkamer met uw smartphone?
Voordat de hotelgast bij het hotel is aangekomen, ontvangen zij de ‘sleutel’ op hun smartphone. Hierdoor kan de hotelgast direct doorlopen naar de hotelkamer, de smartphone aan de deur van de hotelkamer scannen door middel van het Bluetooth signaal en de deur openen.
Verschillende opties voor het realiseren van mobiele toegang
Om de hotelgast mobiele toegang te kunnen geven tot de hotelkamer, zijn er drie opties waar het hotel voor kan kiezen.
- Een meegeleverde applicatie gebruiken waarmee toegang wordt gegeven aan hotelgasten.
- De sleutel integreren door middel van aangeleverde software in een eigen applicatie.
- De software volledig zelf te creëren. Dit hebben het Renaissance Amsterdam Hotel of Radisson Red in Brussel gedaan.
Maak het gemakkelijk voor de hotelgast
Het is als het ware een stukje extra service naar de hotelgast toe dat het ook mogelijk is om de hotelkamer binnen te komen met hun smartphone. Hotelgasten hoeven niet meer langs de receptie te lopen of in de rij te staan om in te kunnen checken. Het is voornamelijk een uitkomst voor zakelijke reizigers, zij zitten niet altijd op het in- en uitchecken te wachten.
Betekent dit het einde van de geliefde keycard?
Het openen van de hotelkamer met uw smartphone zal voorlopig nog niet het einde van de keycard betekenen. De meeste hotelketens kiezen nog steeds voor deze optie, omdat de sloten vervangen zullen moeten worden, wat zorgt voor extra kosten. Daarom wordt aangeraden bij nieuwbouw of renovatie de sloten te vervangen zodat het ook mogelijk is om de hotelgast mobiele toegang tot de hotelkamer te geven.
Meer weten?
Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van deze ontwikkeling? Neem dan contact met ons op.
Bron: Misset Horeca